9/10
Будиночки і дітлахи
Попередження: рецензія містить спойлери
Красиво і неквапно жили собі 100 років тому шведські аристократи. Великий, зі смаком влаштований фамільний будинок, багато квітів, вишукані костюми… (навмисне зупиняв кадри, щоб краще роздивитись). Всі персонажі дуже люблять театр і якимось чином пов’язані з лицедійством – в якості акторів, благодійників, а також їх родичів та дітей (Фанні та Александра). (Чим вони ще займаються і звідки беруть кошти на таке прекрасне життя, з фільму не ясно). Служниці та покоївки вважаються майже членами родини: на великі свята вони сидять за одним столом з господарями. В атмосфері відчувається природність та невимушеність. Щоправда, іноді в більш вузькій компанії герої починають сваритись, а головний герой – підліток Александр – навіть трохи матюкається (в російському перекладі, шведську я не розумію). Та потім все більш-менш налагоджується.
Несподівано в цю ідилію втручається справжній монстр. Це злий і підступний блакитноокий єпископ, очевидно лютеранський (ця конфесія переважає в Швеції), але з єзуїтською (в негативному сенсі) сутністю. Йому вдається оплутати своєю павутиною молоду вдовицю Емілі разом з її дітьми Фанні і Александром.
Він жорстоко над ними знущається, прикриваючись християнською мораллю. Очевидно, що Бергман трактує цього персонажа, як втілення Зла, і він повинен викликати у глядача глибоку фізичну огиду. Так воно і є. Але, якщо трошки абстрагуватись від мелодраматичних кіношних прийомів з різками і темними чуланами, то цей єпископ Едвард – дуже самодостатня і цілеспрямованна особистість (на відміну від усіх інших персонажів). Його поведінка зрозуміла і цілком відповідає посаді християнського пастиря, принципового і безкомпромісного. В конкретному сюжетному конфлікті між Александром та його вітчимом Едвардом останній хоче відучити свого пасинка брехати і займатись наклепами (Бергман виправдовує цю брехню дитячою фантазією – як на мене, непереконливо). Єпіскоп впевнений, що цього можна добитись від Александра за допомогою морального тиску та фізичних покарань. Невеличкий нюанс: з точки зору европейця 1982 року (вихід фільму), карати дітей різками – жахливе середньовіччя. А для Європи 1907 року (по сюжету) – банальна буденна подія, навіть в школах для дітей аристократів. (До речі, в фільмі немає жодного кадру, в якому діти ходили би до школи, або дома вчили якісь уроки. Суцільне неробство, як і у їхніх родичів-театралів). Та зрештою Александр виявляється міцним горішком і не бажає підкорятись.
Будинок лютеранського єпископа – повна протилежність рідному дому і також викликає фізичну відразу. Все – в брудно-сірих тонах. На вікнах – не квіти, а грати. Прислуга – неохайні потворні жінки, які займаються доносами за наказом господаря. Навіть тяжкохвора тітка єпископа, яку він зворушливо доглядає, - товста, огидна баба.
Хто ж врятує Емілі та її дітей від катувань та принижень? Її родичі спочатку не дуже звертають увагу на це, продовжуючи свої театральні розмови. Та ось з’являється герой-визволитель: це дядечко Ісаак, друг сім’ї і шанувальник бабці Фанні та Александра. Він викрадає і ховає дітей. Потім багаті родичі Емілі (мабуть за порадою дядечка Ісаака) скуповують всі векселі єпископа і пропонують йому обміняти їх на згоду на розлучення. (Цікаво, де він стільки боргів наробив, якщо веде такий аскетичний спосіб життя?). Єпископ відмовляється. Зрештою, чи то через нещасливий випадок, чи в результаті магічних дій дядечка Ісаака (з фільму незрозуміло) злочинець гине в страшних муках, а діти з мамою повертаються в свій колишній святковий світ, де продовжується їхнє веселе безтурботне життя. Хеппі енд.
Після перегляду я спробував зрозуміти, чому мені не подобається цей безтурботний світ? Точніше, чому мені зовсім не хотілось би в ньому мешкати, якби я був аристократом? :-) І зрозумів, що насправді там дуже нудно і нічого цікавого (після смерті єпископа:-)) ніколи не відбудеться. Їм нічого не треба, цим шведам: вони все мають і вміють це цінувати. Хоча, на мій погляд, справжні аристократи нічого спільного з цим комічним кодлом не мають, тому що ролі у справжніх аристократів – ну, зовсім інші….
І ще один дім я забув описати. Дім доброго дядечка Ісаака, де ховаються діти від монстра. Якщо перший дім був оселею добра, а другий – лігвом звіра, то дім дядечка Ісаака – резиденція мудреців і магів, а також театр маріонеток. Ще там є клітка, в якій утримують божевільного, що володіє якоюсь таємничою страшною силою, а також древня мумія, яка дихає і ворушиться. І взагалі, цей епізод заповнений різноманітними містичними натяками і алегоріями. Для «утаємничених», до яких я звичайно не відношусь. А може насправді немає ніяких прихованих одкровень в малозрозумілому але дуже глибокодумному оповіданні дядечка Ісаака? Може дядечко Ісаак – не тільки добрий чарівник, але ще і майстерний ілюзіоніст?
Коментарі:
Увійдіть, будь ласка, щоб коментувати
Форум
Чи буде офіційний дубляж від Amazon Prime для "Покоління V"?
7 травня 2024, 13:20
Поможіть знайти Фільм за описам7 травня 2024, 0:56
Українські субтитри6 травня 2024, 18:44
Сповіщення про Оновлення Функціоналу4 травня 2024, 10:51
Модери3 травня 2024, 16:42
Епізоди, сезони, specials30 квітня 2024, 9:55
Сервіси для перегляду фільмів26 квітня 2024, 22:41
Останні коментарі до фільмів
Ідея ніби непогана, сім'я, бітьки і діти, але ну т...
Все завжди і водночас (2022)
Серіал є в українському озвученні від студії Дніпр...Гончаки (2023)
Історія про двох людей, які допомагають один одном...Мій милий брехун (2023)
Якщо мене попросять обрати один фільм, щоб зрозумі...Титанік (1997)
це несеріал, а фільм...Мисливці пустельних земель (2024)
Допомогти не хочете? Зареєструватися на нетфлі пер...Джентльмени (2024)
А зробіть будь ласка інформацію про український ду...Джентльмени (2024)
Нещодавно переглянуті: